søgemaskineoptimering københavn

Synliggør og intuitivt checkout flow

September 26, 2018

konverter til et intuitivt checkout floW.

Hvorfor er det vigtigt med et godt checkout flow? Du skal se dit checkout flow, som en kasse i et supermarked. Hvis din kasse er besværlig, så køber kunden ikke varen.

Et godt checkout flow, er intuitivt. Det skal være simpelt, og overskueligt opbygget.
Her er der et eksempel, på et overskueligt checkout flow, der har en købslinje, så kunderne kan se, hvor de i købet de befinder sig, og hvilke oplysninger købet kræver.

Gennemsigtighed er nøglen til et godt checkout flow.

Der skal helst ikke være negative overraskelser, for kunden. Denne webshop reklamerer med fri fragt, men der er tung vare gebyr på. Så hvis kunden ikke har kigget, websitet ordentligt igennem, og fundet det der står skrevet, om tung vare gebyr, så kan kunden få sig en overraskelse.

 

 

Dette website reklamerer med fri fragt.

Men de tilbyder også DAO levering, som koster 39 kr. Websitet tilføjer på nogle køb fragten, fordi de anbefaler DAO levering. Det er her vigtigt, at der som udgangspunkt, bliver vist fri fragt. Det kan være forvirrende for kunden, hvis de først opdager fri fragt muligheden, i fragtprocessen.

Altså ville være en god idé, at standardisere fragten til 0 kr. i indkøbskurven, Og at man så herefter, kan vælge DAO. Hvis kunden ser, at websitet lover fri fragt, men allerede i indkøbskurven, ligger fragten til, kan det være misvisende, og man kan miste kunden. Så derfor, sørg for, at hvis du lover fri fragt, at det er standard i indkøbskurven, og at kunden herefter selv kan vælge. Det ville være ærgerligt, at miste kunden, så tæt på mål.

Nedenstående eksempel, viser en anden type checkoutflow.

Her er det tydeligt at se, den vare man har i kurven, alle detaljer om varen, står i beskrivelsen under, så man igen kan tjekke, at det er den rigtige vare, man har lagt i kurven.

Prisen er tydelig, og i prisoversigten kan man se, leveringen blive lagt til. I dette købs flow, bliver fragten beregnet efter kundens postnummer, og lagt til i prisoversigten. Det er tydeligt hvilke betalingsløsninger, man kan benytte, og hvor man skal klikke, for at gennemføre købet. Købs flowet er ikke vist på siden, så kunderne ved ikke, om de skal registrere sig, og hvad der ellers måtte komme, før købet bliver gennemført. 

Der er mange forskellige måder, at opstille sin checkout på.

En anden metode er, at opstille en 1 sides checkout flow. Som nedenstående har gjort.

 

 

 

 

 

 

 

Den første del af købsflowet viser, produktet, en kort beskrivelse, størrelse, antallet og prisen på produktet. Allerede her bliver det muligt, at tilføje en rabatkode, det betyder at man ikke skal helt til betalingen, for at se prisen efter rabat. Gør kun dette, hvis du har en tydelig rabatkode, på dit website, ikke hvis kunden skal ud, og lede efter rabatkoden. Efterfølgende får man vist andre produkter, man hurtigt kan nå at tilføje, inden man går til kassen. Ligesom tyggegummi i supermarkedet, et produkt til en lav pris, der giver flere impulskøb.

Det næste punkt der kommer er leveringsadresse. Når du indtaster dine oplysninger, som du alligevel skal indtaste, for at få produktet, så opretter du samtidig en profil. Har du handlet der før, får du mulighed for at logge ind. Det er en god måde at gøre registreringen, til et krav uden, at det betyder noget for kunden, da de alligevel skal indtaste oplysningerne. Dette punkt vil blive uddybet nærmere, i det næste blogindlæg. 








Det 3. Punkt der bliver vist, er levering og betalingsmåde, her vises, levering, betalingspartnere, logoer på betalings og leveringspartnere. Det giver kunden mere tryghed, at de kan genkende logoerne.







Igennem hele købs flowet, bliver betalingsoversigten vist, det skaber overblik for kunden. De skal kunne se, hvis de tilføjer noget der koster ekstra, hvad den nye pris så vil være.

 

 

 

 

 

I dette eksempel, er der ikke opstillet en købsproces linje, da denne side er ét langt checkout flow.

De bedste checkoutflow, er opbygget efter, at købsrejsen bliver så let, og simpel for kunden som muligt. Det skal være nemt, at slette ting fra kurven, samt tilføje nye ting til kurven, og vende tilbage til webshoppen. Det er vigtigt, at man tydeligt, viser betalingsmulighederne og fragtmuligheder. Det er også vigtigt, at prisen bliver opdateret, og at man kan tilføje rabatkoden med det samme. Der skal være tydelige CTA knapper i indkøbskurven. Kom gerne med dine USP’er, i indkøbskurven såsom, fri fragt, hurtig levering, fri returret i 14 dage. Ændringer i dit checkout flow, kan have en stor betydning, for din konverteringsrate, den kan stige markant, ved at lave små ændringer. Så sørg for, at have et godt checkout flow, så du kan komme i mål med dine kunder.