søgemaskineoptimering københavn

Remarketing eller Retargeting?

October 3, 2018

Vigtigheden af at påvirke sine kunder flere gange?

Du kender det sikkert, du sidder og online window shopper, på en af dine favorit webshops. Der er lang tid til den 1. Så du forlader siden, uden at købe noget. Dette er et meget typisk mønster, for de fleste af os. Online window shopping, er også en af grundene til, at webshops har en lav konverteringsrate.

Det bliver den 1. og du har endelig penge igen, men du har glemt alt om den flotte kjole, eller den lækre skjorte, du kiggede på i forrige uge. Du går på Ekstrabladet.dk, for at læse dagens nyheder, og her ser du igen kjolen eller skjorten, og du undre dig over, hvorfor den popper op ude i siden, men du vælger at købe kjolen, eller skjorten nu, fordi du har pengene til det, og fordi du er blevet mindet om produktet, som du egentlig gerne ville have, men som du havde glemt.

Remarketing er en genpåvirkning, i form af en annonce, det vil typisk være en displayannonce, med et billede af produktet. Remarketing er især effektivt, for virksomheder med webshops. Det er ikke kun webshops, der laver remarketing, du kan også få en annonce, fra et website du har besøgt. Der kan være mange mål for remarketing, dog vil det være oplagt, at bruge remarketing til at skaffe, leads, konverteringer, salg, mersalg og til branding. Med remarketing, kan du fange kundens opmærksomhed endnu en gang, og det kan få dig i mål med kunden. Har du ikke remarketing, kan du risikere, at kunden ikke vender tilbage til siden, for at købe produktet. Sørg for at holde din remarketing, på et sobert niveau, du ønsker ikke, at give kunden en følelse af spam.

Et eksempel på remarketing.

Jeg kiggede I går på den grønne kjole. I går var det den 27. september, og vi havde endnu ikke fået løn, ASOS har derfor tilpasset deres remarketing, så jeg så kjolen igen I dag, hvor vi har fået løn. Det resulterede I, at jeg kiggede på kjolen igen, og endte med at købe den. Havde ASOS ikke ramt mig, med remarketing, havde jeg ikke købt den grønne kjole.

Et andet eksempel på remarketing. Jeg var inde på Google og kigge på forskellige smykker, søgte blandt andet på armbånd, og fik det første armbånd vist, i Google Shopping, jeg forlod Google Shopping uden at købe, herefter gik jeg på Ekstrabladet, og her poppede endnu en annonce op. Det var armbåndet fra i går, men her er der andre produkter, fra samme webshop, som også kunne være interessante.

Der er mange forskellige måder, at lave remarketing kampagner på. Der er blandt andet forskellige annonce typer. På Ekstrabladet, fik jeg også vist, to forskellige annoncer fra Chanti, som jeg også havde kigget på, I går. De havde 3 forskellige annoncer på siden, to side-banner, og en annonce I midten af siden.

En anden form for remarketing, er Facebook retargeting. I eksemplet nedenfor, har jeg besøgt kviktrafik.dk’s website, herefter er jeg gået på Facebook, og møder denne annonce.

På Facebooks annonce værktøj, kan du lave annonce, der dækker et bredt segment, men du kan også, tilpasse dine annoncer til, hvad den enkelte interesserer sig for osv.

Forskellen på remarketing og Facebook retargeting. Med remarketing blive din annoncer vist, på mange forskellige websites, men med Facebook retargeting, vil annoncen kun blive vist på Facebook.

Med remarketing, kan du specificere din annoncer, så de kun rammer, når du har besøgt bestemte undersider, f.eks. hvis jeg har læst om kørekort lovpakken, på en underside, så kan jeg få en annonce, der hedder, mangler du et kørekort?. Det gode ved denne form for marketing er, at den kun ramme folk, der allerede har tilkendegivet, interesse for produktet. Du fanger en interesse, som allerede er der.

Remarketing og retargeting, er vigtigt, for at kunden kan huske dig, og dine produkter. Du som virksomhedsejer, ønsker selvfølgelig konverteringer, og at du ligger top of mind, hos kunden. Det kan remarketing hjælpe dig med. Sørg for at have dine remarketing annoncer, så specifikke til kunden som muligt, det er god annoncering, fordi du rammer de rigtige kunder.