Konverteringsoptimering, Hvorfor er det så vigtigt?
Konverteringsoptimering.
En konvertering er en handling, der foretages af en besøgende på din hjemmeside, eller på en af dine andre kanaler, som f.eks. Facebook.
En konvertering er en handling, der skaber værdi, det kan f.eks. være et salg eller en tilmelding til et nyhedsbrev.
Konverteringer kan opdeles i, bløde og hårde konverteringer, eller som vi kalder det, mirko- og makrokonverteringer.
En mikro konvertering, er en konvertering, der skal føre til et salg, det kan f.eks. være et like på din Facebook side. En makrokonvertering, er en konvertering, der er direkte forbundet med et salg, som f.eks. indhentning af et tilbud, eller et køb. Mikrokonverteringer kan ske på tværs af dine kanaler.
Det er vigtigt at måle på dine konverteringer, så du kan ændre de ting, der gør at du mister konverteringer. En gennemsnitlig makrokonverteringsrate, for en webshop, ligger på mellem 1-3% Så hvorfor er den så lav? Det finder du kun ud af, hvis du måler dine konverteringer.
Eksempler på mikro konverteringer:
- Anmeldelser af produkter på forskellige kanaler som, trustpilot, Facebook mm.
- Interaktioner på sociale medier.
- Tilmeldinger til dit nyhedsbrev, samt læsning af nyhedsbrevet.
- Deling af blogpost, og social media post.
- Den besøgende, skal have brugt mindst 5 min. på din hjemmeside.
- Den besøgende, skal besøge minimum 3 forskellige undersider, på din hjemmeside.
Eksempler på makro konverteringer:
- Når den besøgende, gennemfører et køb, og bliver til en kunde.
- Når den besøgende, indhenter et tilbud, fra din hjemmeside.
- Når den besøgende, booker et møde.
- Når den besøgende, udfylder din kontaktformular.
- Når den besøgende, bestiller en tid, til en aftale hos jer.
- Når den besøgende, ringer til dig.
