søgemaskineoptimering københavn

CTA Optimering

September 22, 2018

Call to action optimering

CTA også kaldet call to action knapper, er meget vigtige I forhold til konverteringsoptimering. CTA knappen er den der skaber en konvertering. Du kan optimere dine CTA knapper, så de bliver så effektive som muligt. Du kan splitteste på hvilke CTA knapper, der virker bedst. Hvordan laver man de bedste CTA knapper?

Det er vigtigt at dine CTA knapper er tydelige, de skal være en god størrelse, og i den rigtige kontekst. Den besøgende skal ligge mærke til  dine CTA knapper, da det er her makrokonverteringen sker.

Det er altid en god idé, at lave en tekst der sælger, det kan f.eks. være at teksten der tilhører knappen, hedder ''tilmeld dig vores nyhedsbrev, og modtag 3 gode tips, til en bedre hud''. CTA teksten også være f.eks. ‘’Modtag gratis 3 tips nu!’’ Det kan være en god idé, at skrive værdiskabende og positive ord, som: ''gratis'',''tilbud'’,‘’rabat’’,‘’Ja tak’’ osv.

Det er også vigtigt, at man bruger de rigtige farver, til CTA knapperne. Den må ikke være samme farve, som baggrundsfarven, og den skal helst have en farve, der popper frem. Undgå at bruge rød farve, til CTA knapper, da det kan virke som et ‘’faresignal’’, eller som en advarsel. Brug gerne grøn til CTA knapper. Call to action knapperne, skal altid være større end resten af teksten, det handler om blikfang, derfor er det også vigtigt, at designet skiller sig ud.

 

 

 

Her er et eksempel på en tydelig CTA knap, med et kort budskab, der ikke er overdesignet.

 

 

 

 

Her er et eksempel på en CTA knap, med en tydelig tekst, de bruger værdiskabende ord som, ‘’nemt’’, ‘’hurtigt’’ og ‘’gratis’’. Samtidig viser de validitet, ved at vise hvor mange opgaver, de har udført. Det at de har håndværkere i hele landet, gør at de dækker, et bredt segment. Man kan tydeligt se, at det er den grønne knap, er den CTA knap, virksomheden ønsker, at den besøgende skal klikke på.

Der står præcis hvad man får, når man klikker på knappen.

Der bliver brugt ord som uforpligtende, der gør det nemmere for kunden, at indhente et tilbud, da de ved, at det ikke forpligter dem. Den anden CTA knap, er ikke den primære CTA knap, derfor er den lavet lidt ‘’usynlig’’, så den besøgende hellere vil klikke på den grønne.

De vil stadig gerne have klik på knappen, så i stedet for at skrive ‘’læs mere’’, har de gjort den mere positiv, ved at skrive ‘’Se hvor enkelt det er’’, det giver den besøgende et billede af, at det er nemt, og at der ikke er meget man skal læse. 

 

 

Man skal gøre det så nemt for den besøgende, som muligt. Derfor har de i dette eksempel, gjort noget ekstra for, at den besøgende forstår hvor de skal trykke.

 

 

Har man en virksomhed, hvor det kan være en god idé, at være i dialog med kunden, direkte, kan det være en god løsning, at lave telefonnummeret til, en CTA knap, den skal selvfølgelig være placeret, højt på siden, gerne øverst, og så skal den være stor og tydelig.

 

 

Har man en webshop, er det vigtigt, at have en CTA knap, under produktet. Den besøgende skal ikke lede efter, ‘’læg i kurv’’ knappen, den skal være placeret, lige under produktet.

 

 

 

Er dit mål at få mange af dine besøgende, over på dine sociale medier? Så kan det være en god idé, at lave sociale medier knapper tydeligere, og gerne placere dem højt på siden også.

Typisk for de fleste virksomheder, vil sociale medier CTA knapper, ligge i bunden, men hvis det er et stort ønske, for virksomheden, skal de selvfølgelig ligge højt på siden.

Du kan også lave en udvidet, Sociale medier CTA knap, ved at f.eks. vise billeder fra instagram, eller forsiden fra Facebook, hvor du også viser, hvor mange følgere du har osv.

Så helt kort, lav en CTA knap, der er tydelig, med det rigtige budskab, i en farve der skiller sig ud, og er simpel men pænt design.

Budskabet der leder op til CTA knappen, skal være klar og tydeligt. Virker dine CTA knapper ikke på dine besøgende, så kan det være en god idé, at ændre på dem. Du kan splitteste på de knapper du ønsker, og se hvilke der virker bedst.